Careerguide

Waarom continue klantfeedback onmisbaar is voor softwareontwikkeling

Nieuws
12-06-2024
Wijnand van Plaggenhoef
Het leveren van hoogwaardige software staat centraal in het werk van developers. Hoewel er voor het ontwikkelen van software gestructureerde en in de praktijk bewezen methodes bestaan, betekent dit niet altijd dat de software ook succesvol zal zijn. Het succes valt of staat met wat de klant van de software vindt.

door Wijnand van Plaggenhoef

Het is zaak dat de klant in elke stap van het ontwikkelproces wordt meegenomen. Dat gaat dus verder dan enkel de opstartfase: voor continue ontwikkeling van software is doorlopende klantfeedback essentieel. Vaak worden klanten echter vooral aangehaakt bij de eerste stappen in het ontwikkelproces, waarbij het accent ligt op welke wensen eindgebruikers hebben en voor welke problemen zij een oplossing nodig hebben. Dit kan door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld een hr-professional over de mogelijke belemmeringen bij het registreren van uren of het bijhouden van verlof. Aan de hand van deze pijnpunten kunnen bedrijven software ontwikkelen die hierop aansluit.

Maar ook daarna is het belangrijk om eindgebruikers aan te blijven haken. Zo is het zinvol om een gevarieerde groep gebruikers een bètaversie van de software aan te bieden. Gebruikers geven dan bijvoorbeeld feedback over bugs of functionele tekortkomingen. Het geeft hen ook de mogelijkheid om suggesties voor verbeteringen te geven op het gebied van bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid. Deze feedback kunnen organisaties verzamelen via klantgesprekken, in-app feedback, enquêtes of via een online-community.

[....]

Lees verder op: Computable

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
NN
5.765 - 8.236
Medior
The Hague
As a Product Owner – ITSD/Platform & Software Engineering at [Company Name], you'll drive the roadmap and prioritize platform development, balancing innovation, stability, and efficiency. Collaborate with engineers and stakeholders...
PGGM
5.337 - 7.624
Senior
Zeist
Als Senior IT Risk Manager bij PGGM ben je de spil in het verbeteren van interne beheersing. Je adviseert over risicomanagement, beoordeelt risico's en onderhoudt het IT security controle framework....
ASN Bank
6.547 - 10.072
Medior, Senior
Den Bosch
Als Expertise Lead Resilience bij de Volksbank leid je een team dat de digitale weerbaarheid van de bank versterkt. Je werkt aan IT-resilience, business continuity en crisismanagement, terwijl je strategisch...
De Nederlandsche Bank
4.100 - 5.900
Medior
Amsterdam
Als Procesprofessional Betalen, Cash & Marktinfrastructuur bij DNB werk je aan de procesarchitectuur en beheerorganisatie,met een focus op het ontwerpen, vastleggen, onderhouden en verbeteren van kernprocessen. Samenwerking met proceseigenaren en...