Vertrouwen ontstaat niet door geautomatiseerde tests
Hoewel nieuwe functionaliteit van producten uitgebreid getest wordt, is het nooit helemaal hetzelfde als het gebruik ervan in de echte bedrijfsomgevingen van klanten. Om impact te maken moeten ontwikkelaars hun rol overstijgen en gebruikers worden van hun eigen producten. Zo kunnen ze nieuwe features testen in realistische scenario’s en authentieke uitdagingen direct aanpakken voordat deze bij de klant terechtkomen.
Deze aanpak reikt veel verder dan het identificeren van bugs tijdens testcycli. Het gaat om het aantonen van tastbare waarde en het garanderen van goede gebruikerservaringen. Het transformeert het ontwikkelproces van een lineair proces van bouwen, testen en leveren van oplossingen, naar een dynamische cyclus van continue waardevalidatie.
Cyclus
Wanneer bedrijven hun eigen software gebruiken komen ze terecht in een cyclus van continue innovatie. Iets wat traditionele testmethoden simpelweg niet kunnen evenaren. Het creëert een omgeving waarin uitdagingen en problemen vroeg worden ontdekt in een omgeving die lijkt op die van klanten. Doordat devops-teams direct bedrijfsinformatie met technische observability-gegevens kunnen combineren, verkrijgen ze een meer holistisch begrip van productprestaties en gebruikerswaarde.
Thomas Reisenbichler (vp Dynatrace): "Vertrouwen ontstaat niet door geautomatiseerde tests, maar door interne ervaring met het product."
[....]