COBOL vs. AI: een race tegen de klok

Nieuws
28-03-2025
Joachim Cruysberghs
Veel banken, overheden en verzekeraars blijven vasthouden aan COBOL omdat het goed werkt. COBOL is echter verouderd en moet gemoderniseerd worden. Maar hoe?

COBOL werd in 1959 ontworpen als een revolutionaire programmeertaal voor bedrijven. Meer dan zestig jaar later draait het nog steeds op volle toeren: 95 procent van alle geldautomaten en zo’n 3 biljoen dollar aan dagelijkse financiële transacties vertrouwen op deze taal. Maar COBOL stil blijven staan in een snel evoluerende wereld, en dat zorgt voor een lastige digitale transformatie, schrijft ITProToday.

Verouderde taal die nog steeds zijn ding doet

Veel banken, overheden en verzekeraars blijven vasthouden aan COBOL omdat het goed werkt. Hoewel bedrijven als IBM de mainframes willen moderniseren, kost het vervangen van die systemen miljarden. Dat geldt voor zowel in geld als in operationele risico’s: wat als er duizenden databases of gegevens verloren gaan? Volgens Accenture zou het in alleen al in Amerika 1.57 triljard dollar kosten om de mainframes te moderniseren. Zo’n astronomische prijzen zijn niet gunstig voor innovatie.

[....]

Lees verder op: itdaily.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Visser & Visser
4.125 - 8.305
Meerdere locaties
Als IT-manager binnen onze auditpraktijk krijg je de kans om echt impact te maken. Je ziet IT niet alleen als een hulpmiddel, maar als een krachtig middel om organisaties te...
ARAG
4.150 - 6.521
Leusden
Jij stuurt, beschermt en verbindt. Word dé security expert van ARAG.
NN
5.363 - 7.661
Medior, Senior
Den Haag
Vind jij het te gek om met de laatste techniek en AI tooling een concrete oplossing te bouwen die de diensten voor klanten beter, sneller en gemakkelijker maken? Dan is...
NN
5.363 - 7.661
Medior
Den Haag
Vind jij het te gek om met de laatste techniek en AI tooling een concrete oplossing te bouwen die de diensten voor klanten beter, sneller en gemakkelijker maken? Dan is...