Welkom in het Nooit Normaal

Toen ICT/Magazine in 2017 een gesprek had met Peter Hinssen, hield hij een betoog over ‘Het nieuwe normaal’ – de titel van een van zijn boeken. Afgelopen november stond hij als gastspreker op het podium van Gartner’s ITxpo in Barcelona, en verontschuldigde hij zich voor die titel. “Het suggereert dat dit nieuwe normaal iets blijvends is. Niets is minder waar!”

In zijn boek ‘Being Digital’ (1995) stelt Nicholas Negroponte dat er twee soorten bedrijven zijn: bit-bedrijven en atoombedrijven. Bit-bedrijven – banken, verzekeraars, mediabedrijven – handelen in informatie. Atoombedrijven – logistiek, detailhandel – transporteren moleculen van A naar B. Toen al voorspelde Negroponte dat ieder atoombedrijf uiteindelijk zal veranderen naar een bit-bedrijf. “Dat is precies wat er nu gebeurt”, aldus Hinssen. “Vrijwel ieder jaar arriveren we in een nieuw normaal, met andere woorden: Welkom in het Nooit Normaal.”

De S-curve

De S-curve is een veelgebruikte grafiek die ‘het normaal’ weerspiegelt. Iets nieuws ontstaat wat mensen in het begin vooral als vreemd ervaren. “We begrijpen het niet echt”, zegt Hinssen. “Maar dan ineens groeit het explosief en boem! we vinden het allemaal volkomen normaal.” Hij toont een advertentie uit 1980 voor een harde schijf van 10MB die bijna $3.500 moest kosten. “De IT-manager die deze aankoop deed, was er ongetwijfeld van overtuigd dat zijn hele bedrijf die schijf nooit vol zou krijgen. Inmiddels is iedere foto die we maken met onze smartphones groter dan deze harde schijf.”

Bron: ictmagazine.nl | Klik hier voor het originele bericht